Sunday 14 April 2013

Muka Teruk Berjerawat-Part 2

Hi. Assalamualaikum...

Untunglah....Tak ada jerawat. Opss. Yakin kau nokkksss...Kata aku dalam hati bila hari ini orang sibuk mengadu pasal kulit berjerawat.. Cerita semalam aku belum habis lagi ok. Tapi aku penah dengar orang kata, lebih baik berjerawat daripada berjeragat....betul ke? Abaikan!

Ok. Sebelum tu...ada orang rindu aku? " krik. krik"...Ok. Paham.

Seperti yang diketahui, masalah utama aku adalah MUKA BERJERAWAT.

Sebelum aku membebel panjang pasal jerawat, aku nak bagitahu yang family aku, especially mak aku memang ada jerawat yang sangat teruk. Jadi, bukan salah ibu mengandung bila aku pun ada jerawat yang sangat teruk. Dah memang Qada' dan Qadar, di situ aku perlu terima hakikat.Dan paling teruk muka 'dijangkiti' jerawat dalam adik beradik aku adalah aku.

Menyedari hakikat itu, aku perlu berusaha lebih sedikit daripada orang yang mempunyai jerawat tetapi ibu atau bapa tidak menunjukkan simptom berjerawat.

Masa aku form 5, aku penah mendapat jolokan 'pelajar tingkatan 5' paling berjerawat. Aku tak bercampur dengan dunia luar waktu so tak kisah sangat plus sekolah aku pun semua perempuan. Dalam hati kadang-kadang still ada rasa segan. But who cares?Sekolah semua perempuan....huhu.

SPM habis. Masuk matrik. Aku ada 6 bulan gap sebelum masuk matriks. Waktu aku duduk rumah tak buat apa, mak aku dok jaga muka aku. Aku pun dah mula segan dengan muka yang teruk tu sebab faktor sekeliling yang memerlukan aku bergaul dengan orang luar.Waktu ni aku sibuk amek lesen kereta. Aku makan antibiotik tetracycline. Waktu tu tak tahu pun antibiotik tak boleh consume untuk jangka masa panjang dan ianya boleh menyebabkan resistant.

Tahu apa itu resistant?
Tahap di mana badan dan diri kau dah jadi LALI dengan sesuatu antibiotik. Sila AWAS kerana perkataan ini penting sebab akan digunakan di next entry.

Back to topik.

Jerawat aku berada di tahap normal waktu itu.Dan aku lupa produk apa yang aku pakai waktu tu. Tahap kebajetan cun aku berada di tahap yang boleh dibanggakan. Cessss!

Aku sangkakan terik ditengahari rupa hujan di belah petang.

Aku keluar matrik sebab result aku teruk.Kesihatan aku pun tak mengizinkan. Aku heavy menses smpi HB aku tinggal bacaan 7.Aku makan pil perancang Nordette untuk betulkan balik kitaran haid aku. Tetracycline pulak aku tetap makan walaupun kadang-kadang onn off.

Abang saudara aku rekeman satu perubatan alternatif. Katanya sampai bila nak bergantung pada ubat doktor. Aku setuju.Arggghhh...Aku malas nak bagitahu rawatan alternatif apa. Kalau nak tahu, product ni, HQ ni ada ni Seksyen 13 Shah Alam. Aku tak kata mereka tak bagus tapi mungkin tak kena dengan diri aku. Berendam dalam bathtab penuh ice adalah salah satu cara rawatan mereka. SEJUKKKKKK!

Di sinilah segalanya bermula titik hitam dalam hidup aku kembali.

Kerana aku tak mahu makan tetracycline lagi, aku ikutkan cara mereka selain beli product mereka. Salah satunya Cleanser Tea Tree mereka.Cara pakai...Nama pun cleanser, haruslah untuk cuci muka. Tapi..tapi....peliknya mereka kata perlu pakai sebagai 'krim' malam. Hah?Pelik. Aku turutkan. Expert Knw the Best katenyakan.

Jerawat sikit demi sikit keluar. Satu dekat hidung, dua dekat pipi, tiga dekat dahi

Dan akhirnya.....selepas semimggu....................

MAKKKKKKK!!!!Bapak! Mak! Nenek! Datuk! Moyang! Jerawat batu semua keluar beb!Jerawat dimuka aku tumbuh bak cendawan selepas hujan! Berlaku seminggu sahaja weh!Setiap celah muka aku tumbuh jerawat! Seram sangat!Cleanser tu macam jadi 'baja' pada jerawat aku!

Mak aku tengok muka aku menangis beb! Menangis!Aku apakan lagi...........

Memang aku sumpah rawatan tu wehhhh!Macam @$%^&...Tu je lah yang aku boleh kata. Rosak muka aku!


Bayangkan gambar atas, adalah setahun selepas peristiwa kejadian pun boleh aku kategorikan muka sebagai teruk, inikan pula sewaktu kejadian. Gambar atas tu pun aku dah kira 50% muka aku recover dari jerawat. Kalau korg kata gambar dekat atas kulit aku dah teruk, apakan lagi sebelum tu. Dapat imagine tak? Tak dapatkan?

Bayangkan gambar atas tu aku amek lepas aku dah pegi macam-macam rawatan dan buat facial. Pergi pakar kulit dekat JB dekat dengan JALAN TEBRAU.Sesiapa orang JB, tahu dah tempat ni sebab famous doktornya adalah doktor pakar kulit terbaik in town. Aku amek ubat terbaik dunia untuk Jerawat. ROACCUTANE. Sampai sekarang ni aku ingat ubat ni!Sesiapa yang penuh teruk berjerawat tau dah jenama ubat ni. Tapi ubat ni tak boleh makan lama sebab dosagenya sangat kuat. Pada aku kesan ubat ni temporary je. Lepas lama tak makan jerawat aku datang balik.

Itu tak termasuk buat facial dekat CLARA INTERNATIONAL.Aku tak ingat berapa session aku amek tapi yang penting, produk dia byk gila aku beli. Duit pun beriban habis! Yang staff Clara pun dok promote macam-macam sampai produk eyebag pun aku beli.Ya Allah! Naifkan aku?Ntah pe kaitan eyebag dengan jerawat pun aku tak tahu. Kalau kau dalam situasi aku, yang nak muka cepat sembuh, selain staff yang amek kesempatan kau pun akan terpengaruh kot. Haihhhh. Pengajaran sangatttttt.

Masa aku pegi pakar kulit dekat JB, doktor tu ada kata, kemungkinan ini jerawat aku adalah kerana horman. Aku faham dah sebab kalau tengok kulit mak aku, kemungkinan jerawat aku adalah kerana hormon aku yang tak stabil. Maklumlah genetik. Kalau dah period pun dah tak btolkan?

Selain muka berjerawat, aku ada masalah lain yang datang bersama jerawat aku yang teruk itu. Tak lain tak bukan MUKA NAMPAK TUA DARI USIA SEBENAR.



Cube klik untuk tumbesaran dan zoom. 
S.E.D.I.H.
Macam yang aku kata, dulu, orang ingat umur aku 27 ke 29 tahun kot padahal baru 21-22 tahun. Semuanya kesan daripada bekas-bekas tinggalan jerawat selain jerawat degil yang tak mahu hilang.Aku benci nak mengaku umur aku waktu tu sebab orang tak percaya. Stresssss!Sumpah! Waktu ni aku hilang keyakinan diri.
                                                   Kulit aku nampak saggingkan..............



Aku hilang keyakinan diri, hilang kulit keremajaan aku, ahhhh..kesimpulan aku benci dengan kulit aku sendiri.Hari-hari aku rasa down.

Di sebabkan aku tak confident, bila aku nak keluar joging pun aku pakai foundation and bedak compact yang tebal sampai kawan aku tegur...

"Kau nak keluar jogng je pun, pehal pakai foundation bagai?Kulit dah macam tu, lagi ditutup makin teruk la jerawat kau...".

Dan aku terus down sambil menyumpah seranah dalam hati!" Muka kau licin tak ada jerawat, kau bukan faham apa yang orang macam kita orang ni rasa!"

Memang...memang orang yang mukanya tak ada jerawat teruk tak faham. Apa yang kau boleh rasa bila kitaorang rasa semua orang dok perhati dan pandang muka kau sebab muka kau penuh jerawat? Tak confident kottt. Kau boleh la jalan sambil sengih-sengih-pada-orang-ramai-bajet-retis padahal yang kawan kau sorang ni sipu-sipu-malu-nak-sorok-muka-dalam-baju bila jalan dengan kau.

So, soalan yang kau tanya untuk golongan kami yang berjerawat sangat boleh buat mintak penampar.

Aku pakai segala bagai produk nak tutup semua cela sebab cuma nak gaining confident je weh. Aku rasa, bukan aku sorang rasa dan akan buat macam tu. Siapa yang ada rasa macam aku angkat tangan!!!

Oklah. Cukup sampai sini dulu. Tetiba tak rasa emo pulakkan entry aku kali ni. Lagipun panjang dah ni. Banyak lagi nak cerita sebenarnya.Tunggu je lah next post.Okey?



P/S : Kau orang rasa, sabun apa yang ok untuk jerawat di badan?Huhu...Misi untuk badan pulak!

61 comments:

  1. Salam Yana,
    Teruja baca awak nyer citer.. Well akak pun pernah kena cam awak.. Alhamdulillah.. Skrg dah ok..
    Yana ok ker if akak , nak bagi cuba produk yg akak pakai? Dont worry.. Nothing to pay.. And dont worry barang yg tak der side effect! Let me know if u r ok. Izzqist@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hello admin. You dh try ayurverda? cuba try, produck tradisional. insyallah okay. Anyway, free2 jemput dtg ke blog i utk info2 kekal fit dan slim.

      >>>Kurus sihat Semula Jadi! <<<

      Delete
    2. hye kak bole tahu akak pkai produk apa untuk pulihkan balik kulit muka akak sebab sy pon ada masalah jerawat yang sama

      Delete
  2. Salam Yana,
    Teruja baca awak nyer citer.. Well akak pun pernah kena cam awak.. Alhamdulillah.. Skrg dah ok..
    Yana ok ker if akak , nak bagi cuba produk yg akak pakai? Dont worry.. Nothing to pay.. And dont worry barang yg tak der side effect! Let me know if u r ok. Izzqist@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..hai sy hajar,sy nk tnye psal produk yg akk pkai..?hm tgh naik jerawat terok,merah2 pipi..sedih:(

      Delete
    2. Waa'laikumsalam Hajar,
      Maaf akak jarang masuk blog Yana. Kadang2 missed nak followup. Meh PM akak di izzqist@gmail.com. sebab akak nak tahu condition kulit hajar...binshaaAllah akak cuba bantu Hajar.

      Delete
    3. salam kak nk tnya akak guna apa ye untuk pulihkan kulit muka akak balik sebab sy ada masalah kulit yang sama juga

      Delete
  3. hye....how's ur skin....muka kita mcm sama...dh lebih 6 tahun sy try bermcm cara...tradisional, moden, jumpa pakar mmg xhilang2...then saya cuba shaklee....alhamdulillah...dh setahun saya consume bnda nie...n muka sy dh okay dh... cuba la yer...
    https://www.facebook.com/vitaminshak

    ReplyDelete
  4. Salam ..terbaca plak crita dalam blog ni...heehehe...muka saya pon dulu teruk jugak...lagi teruk dari awak ...seyes ,,,memang pakai apa pon tak de kesan ,,,kene tunggu masa je..lama2 bila da ckup tempoh dia hilang la tu ..time mula2 masa jerawat saya dulu naik memang sedih giler..tapi lama kelamaan saya hilangkan perasaan tu ...awak rilex je la...lantak apa yg dorang ..be strong ..ok ..nanti kalau dah hilang comel la tu ,,,hehehe ,, :D

    ReplyDelete
  5. Jerawat memang masalah besar. Tapi memang ada cara yang betul2 berkesan, kita cuba macam2 kan orang kata berkesan,sampai orang yang terbaru kata berkesan, kita dah fikir negatif. cuba faham betul2, fikir betul, kalau tau punca, mesti ada cara atasinya kan?
    Jom baca punca jerawat
    baca tips disini:

    http://assalamvitashope.blogspot.com/2014/05/masalah-jerawat-sebab-can-tips-atasi.html

    ReplyDelete
  6. ...sy mngalami mslh jerawat yg teruk lebih 6 tahun dn segalanya berubah selepas sy consume shaklee..dh mcm2 bnda sy buat...tradisional, moden...dh setahun consume n alhamdullilah muka dh okai...dh mmpu dh keluar rumah tnpa segan silu...klaw sebarang pertnyaan boleh la lwat page berikut yer...https://www.facebook.com/vitaminshak?ref=hl

    ReplyDelete
  7. salam,haiii..apa kabar semua...simpati dengan masalah yang dihadapi tapi jika ingin kulit wajah yang tidak berjerawat dan berjeragat,rajin-rajinlah singgah page saya nanti ye untuk ketahui produk yang saya consume sekarang nie...alhamdulilah kulit saya mkin pudar dengan jerawat..umor makin meningkat pun akan ada masalah jeragat..itu lagi masalah...insyaallah jika consume dengan produk yang saya guna nie,jeragat and jerawat pun takut nak tunjukkan diri...produk saya nie memang ada kelulusan KKM jadi janganlah was-was...yang paling penting mampu milik dan sangat-sangatlah berkualiti..memang berbaloi-baloi untuk mencuba..jom ke page saya https://www.facebook.com/rezkyleezam99

    ReplyDelete
  8. huhu.. kdg2 jerawat ni blh buat kite down.. kurang keyakinan diri.. Jom Klik Cara Atasi Jerawat.. Banyak yang boleh dikongsi

    ReplyDelete
  9. muka aku snsitif kalau pakai produk takut makin banyak jerawatnya akhirnya deh milih perawatan yang alami meskipun hasilnya nggak instan

    ReplyDelete
  10. Banyak bersabar dengan setiap musibah dan ujian. Jerawat ini adalah ujian buat yang mengalaminya. Berusaha untuk mendapatkan ilmu dan panduan bagi mengenalpasti kaedah merawat jerawat cik. Ada 1001 kaedah merawat setiap jenis permasalahan jerawat.

    ReplyDelete
  11. Insya Allah ada penyelesaian tu nanti macam akak dulu pun muka macam ni jugak .Yang penting setiap produk tu mesti selamat,berkesan dan semulajdi .Jemput datang blog yer.Semoga terjalin ukhwah .Tq

    ReplyDelete
  12. Hi..sy nak share pengalaman sy.sy dl bnyk sgt2 jerawat.sume jenis jerawat ada.sy stress smp murung..
    Sume jenis produk sy pkai tp xberkesan..last2 sy try cara old school..sy sapu air limau nipis kat muka.mmg pedih..rs mcm kulit kena bakar.kena panggang.mmg merah menyala bile sapu air limau nipis kat muka.tp alhamdulillah..dlm ms bape mggu jerawat sy elok n kulit sy jd licin.smp org tnya pkai fair n lovely ke smp kulit licin mcm telur..
    Hopefully sape2 sy baca bole try cara sy.tp kena tahan sakit la.skt n pedih sgt sbb kena jerawat kan.huhu

    ReplyDelete
  13. hooo takpa, perlahan lahan jaga makan, ambil makananan yang kaya dengan vitamin A,C dan E,insyaallah ok

    JOM TUKAR KE BLOG RESPONSIVE

    ReplyDelete
  14. Mungkin cik boleh baca info-info dan tips dilaman www.jerawat.com.my. Mungkin boleh membantu cik. :)

    Perkongsian: Ketahui Punca Jerawat Teruk

    ReplyDelete
  15. Saya pun mengalami masalah yang sama. Dalam kalangan kawan2 hanya saya shj yang berjerawat. Pernah suatu hari sy dimalukan oleh seseorang(kwn sendiri) ats pentas ttg masalah jerawat saya. Pd masa tu rs nak menangis sangat2. Mmg turun je pentas terus nngis meraung2 .bg mereka yg tkde jerawat mereka tk faham perasaan Kita. Rs tkde keyakinan diri. Sedih: (

    ReplyDelete
  16. Jaga pemakanan, InsyaAllah. Nnati akan beransur-ansur ok.. Nak guna petua tradisonal pun boleh . Dulu nenek akak juga pernah bagi petua letak kulit kayu manis, hilangkan parut dan kecut jerawat.. awal-awal ok.. sekali , tobat tak nak buat dah dik. Melecur muka. Panas sangat..sebab beza kulit kayu manis besar ngan kecik. Say no no no. Kena berani try apa yang serasi. Gud luck!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam mama Aisyah,
      Setuju. Petua guna natural home remedies ni boleh membantu inshaaAllah tetapi kena tahu kesan jugak.
      Saya dulu suka sangat guna putih telur letak tisu & buat mask. Memang la boleh buang blackhead.. Tapi masalah lain pulak timbul.. Pori makin membesau.. Hadoooiiii..
      Mungkin orang lain buat sesuai tapi tak sesuai dengan kita.

      Delete
  17. Salam sis yana,

    SAetelah saya baca kisah sis, saya nak cadangkan sis guna Gluconey drink. sis boleh buka link ni (http://on.fb.me/1GzU4SY) untuk lihat testimoni. Ada yang lagi teruk pun ada, Jangan risau sebab product kami 100% bahan asli, tiada bahan kimia. Gluconey drink jugak kami therapykan dengan ayat2 al-Quran. Insyallah. Sis yana bolwh wassup saya 0175711696 untuk keterangan lebih lanjut.

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Hye sis...seppp....!!!kita pun sama nasib...huaaaa.... Saya dari form 2 smpai masuk U..saya faham sngt perasaan sis .mmg sgt2 faham apa yg sis rasa...tp alhamdulillah lps 6 tahun da oke sikit..tu pun tga usaha nk hilangkan parut..sy pun rasa sbb hormon Jerawat sy naik n x prnh surut...cuma kalo cara sy skrg sy pakai bedak sejuk..tiap mlm..bangun tdo brsepah bedak sejuk atas katil..n time siang sy sapu magic jelly....saya x promote brg sis..sy x jual pun..ni sy cite pengalamn sy..sbb sy faham sangat2 perasaan sis...sedih....(╯_╰) n sy serik nk tenyeh apa2 krim or mkn apa2 ubat..segala mak nenek ubat collagen sy x amik dah...dy akn buatkan mke makin naik jerawat...cume bole x sis cite apa yg sis mkn or buat untuk surutkan jerawat...thankz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guna air garam campur air asam jawa jer AR... Garam tu sodium chloride Dier aderlah antiseptik semula jadi...air asam jawa ader kandungan vit c leh lawan sikit jerawat tu ..jgn makan bergoreng Sgt Dan elakkan makan kacang tanah...huhuhu

      Delete
    2. Guna air garam campur air asam jawa jer AR... Garam tu sodium chloride Dier aderlah antiseptik semula jadi...air asam jawa ader kandungan vit c leh lawan sikit jerawat tu ..jgn makan bergoreng Sgt Dan elakkan makan kacang tanah...huhuhu

      Delete
  20. assalamualaikum

    sue pernah mengalami jerawat teruk masa sekolah menengah sampai U akibat masalah hormon, memang rasa malu, self confident hilang. Sue faham perasaan yana, smg menjumpai produk yang sesuai dgn kulit sis ye :)

    ReplyDelete
  21. Cuba elak dr guna byk produk..nak pilih yg paling ok dan berkesan? Tanya kawan saya ni yg selama ni 7 tahun terseksa dgn kulit yg terukk.

    ReplyDelete
  22. salam Yana & semua yg ada di blog ni.
    Kalau perhatikan, memang masalah jerawat ni takkan kehabisan..
    Mungkin saya boleh share a bit tips about jerawat ni. Tapi diingatkan saya ni bukan doktor, cuma saya adalah beauty consultant dan ilmu yang saya ada ni mungkin berbeza dengan anda...
    Tips jerawat,
    1. Tahu jenis kulit. Bila keadaan kuliy berjerawat dan merah2 itu menandakan dah sensitif, mungkin produk yg dipakai ada bahan yg membuatkan kulit merengsa. Jadi.. Stop pakai apa yg patut. Cuci guna air biasa jer.
    2. Hidrasi (hydration).amat penting. Sebab kulit dalam kurang air, kulit luat berminyak.. X balance. Jadi kena cukup hydrate dulu.. + minum air banyak2.. Buat detox jika perlu.
    2. Once dah kenal jenis kulit, baru pakai produk yg bersesuaian. Masalah kebanyakkan selalu buat is bidang terjun.. Oowh kulit saya bejerawat.. Jadi beli skincare oily type.. Tak boleh. Sebab mungkin sebaagian jer yg oily.. Jadi penting nak tahu jenis kulit tuk jenis produk.
    Ok, if anyone interested nak buat skin analisis, silakan email saya di izzqist@gmail.com

    ReplyDelete
  23. kalau jerawat di badan saya syorkan sabun marine essence..sbb saya pon ada jerawat di badan juga..saya baru guna dua hari jer tapi jerawat di belakang badan saya terus hilang..kira dua hari tuh bersamaan dengan empat kali sabun lah..guna masa mandi pagi dan malam..tapi pastikan beli yang ori..yng ori colour hijau dia terang..yng xori colour dia gelap sikit..kalau kita tngok mmng nampak sama jer , tapi kalau kita ambil dan letakkan kedua-duanya sekali , mmng nmpak colour dia lain..jd beli yng betul2 ori..

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum cubalah Al-Yusrah, terbukti berkesan boleh tgk fb: Norfarahim Aziz utk lihat sendiri testimoni yang ada

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum cubalah Al-Yusrah, terbukti berkesan boleh tgk fb: Norfarahim Aziz utk lihat sendiri testimoni yang ada

    ReplyDelete
  26. Salam Yana Apa Khabar? Sekarang Bagaimana Keadaan Jerawat Yana? Harap Yana Banyak Bersabar Dan Setiap Dugaan W.pun Sekecil Zarah Pun Itu Tanda Allah Syg Kita. Akk Ada Solution Buat Yana Kalau Yana Masih Belum Berjumpa Dengan Product Yang SErasa Dengan Skin Yana. Yana Boleh Cuba #dyamiaantiparutterkini (Dyamia Scar Serum) Juga boleh Klik mini Site ini http://dyamia-setapak.weebly.com, Akk Sedia Membantu SekiraNYa Yana Ingin Hubungi Ak +60192665704

    ReplyDelete
  27. Akak saya pun ada masalah macam ni tapi muka saya lebih teruk merahnya.Dulu kulit saya licin jadi saya pun x fhm bila kwn2 saya malu dgn kulit mereka tapi bila saya hadapi masalah kulit barulah saya faham sebenarnya memang kita akan sangat tertekan bila orang asyik tengok kita sebab ada

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Hai yana. Saya Hazwani dari Ardini Essentials. Kisah awak ni dah lama tahun 2013. Macam mana kulit muka awak sekarang? Sudah baik atau masih masalah jerawat? Awak tengok dulu video ni: https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=Irzi4td3bYc&t=30m11s

    Dah tengok, sis Yana mesej saya ye 0164709370.
    Saya nak bantu sampai kulit muka sis Yana sihat dan bersih. Insya Allah ada jalannya. Tengss ☺️

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akk sy dh tgk vdeo tu, muka sy breakout sbb pakai tatiskincare , blh tlg sy?

      Delete
  30. I dah almost berjerawat hampir 23tahun lamanya...yg x pernah berhenti..sedihhh bila nk bergaul dgn org ramai..hancur dah kulit i..pkai ape pun suma x berkesan

    ReplyDelete
  31. Salam dik, so macam mana dengan masalah kulit adik sekarang? akak syorkan adik cuba gunakan Sabun Organik Homemade Limau + Madu.
    INSYAALLAH dapat menyembuhkan masalah

    1) Keguguran Rambut, Kelemumur, Kulit Kepala Gatal
    2) Kulit Muka Berminyak, Muka Gatal, Jerawat
    3) Kulit Gatal, Kurap, Luka Kecil, Daki, Kulit Berminyak
    4) Menguatkan Akar Rambut
    5) Melembabkan Kulit Kering
    6) Menyembuhkan Eczema
    7) Mencegah Penyakit Kulit (Kegunaan Harian)
    Sesuai untuk bayi & semua peringkat umur
    Tiada Bahan Kimia - Selamat - Halal

    BERMINAT SILA HUBUNGI 01128246477 @ like page FB https://www.facebook.com/sabunorganiklimaumadu/
    untuk tengok testimoni customer akak ye

    ReplyDelete
  32. Slm, nk share pngalaman aq hadap jerawat 6 taon.. Dh pkai mcm2 jnis pncuci n pelembab or krim suma xmnjdi.. Aq pegi klinik buat chemical peeling jenis Glycholic Acid, mkn ubat jerawat Roaccutane/Accutane(watever they call it) tpi kt Malaysia nme dia Acnotin(aq blli dri Insta Acnotin Malaysia) aq mkn yg 20mg punye 1 biji sehari slama 4 bulan, cuci muka pkai Eucerin gel cleanser(aq xpkai jenis foam sbb kulit jdi kering),pkai ubat jerawat DalacinT(cari kt farmasi, mahal duh), pkai pelembab Safi Sari Gamat.. Toner or sunblock benda pelik2 suma tu aq xpkai mnfangkn aq lelaki n xsuka benda2 yg renyah nie.. Result dia sgt awsome!! Tapi tapi tapi, mse ngah syok2 muka dh licin wlaupon ad parut2 lekuk atleast xde jerawat then mse awal taon 2017 kena plak chickenpox.. Mmg harom la biji air tu pecah kt muka mse ngah tido, abis brlubang dalam duh kt hidung n pipi.. Sedih wooo, jerawat dh xde tpi ad plak parut chickenpox.. Now aq ngah buat treatment microneedling utk naikkn sikit kulit kt parut lekuk tu, egt nk buat laser Fraxel co2 tpi mngenangkn dia pnye downtime n kulit akn jdi lbih sensitif dgn sunray so aq cancel jelah.. Janji xde jerawat yg giler babun mcm dlu dh ler.. Skrg nie klau kluar jerawat pn seketul je cenonet, aq letak DalacinT dlm 3 hari je dia mngecut tnpa kesan hitam yg obvious.. N lgi 1 aq nk nasihat, xyah ler pkai ubat jerawat yg kandungan Benzoyl Proxide dia tnggi or better xyah pkai terus sbb nnti kesan jerawat jdi hitam!! Klau pkai DalacinT tu syok xde kesan hitam sbb DalacinT tu cecair antibiotik, korg kena dab dab je kt jerawat.. Gud luck korg.. ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rawatan laser free Kat Dr k Kota bharu Kelantan jalan kebun sultan TP kena bayar ubat Dier jer ..kalau rawatan laser klinik lain mau min rm3k 5 sessi.

      Delete
    2. Cer mintak Dr k tu buat laser formula Dier yg x perlu pantang matahari ...try AR...SBB ader mek kelate deal Dgn Dr k utk tanpa pantang matahari ..Dr k pun kata ok SBB Dier ader formula Nak buat mcmtu ..hihi..

      Delete
    3. Cer mintak Dr k tu buat laser formula Dier yg x perlu pantang matahari ...try AR...SBB ader mek kelate deal Dgn Dr k utk tanpa pantang matahari ..Dr k pun kata ok SBB Dier ader formula Nak buat mcmtu ..hihi..

      Delete
    4. Rawatan laser free Kat Dr k Kota bharu Kelantan jalan kebun sultan TP kena bayar ubat Dier jer ..kalau rawatan laser klinik lain mau min rm3k 5 sessi.

      Delete
  33. Hi sis.sory saya dah lama tak berblog.sory for the late reply.alhmdlh.kulit dah totally recover.scar mmg susah nak dirawat especially yg berlekuk.i buat fractional laser.down time amik masa sikit dlm seminggu mcm tu tp lepas tu ok.microneedle pun i buat jugak,i buat weekly sbb ade sendiri.alhmdlh sekarang parut pon sgt2 ok.dah tak nampak severe mcm dulu.i think u should try laser.mgkn cukup 2 atau 3 kali session depands on ur skin condition n u will see ur skin scar recover more faster.

    ReplyDelete
  34. Laser untuk yang bahgiian parut jerawat tenggelam-tenggelam tu ye.. memang tak ada chance kembong balik melainkan laser ek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya buat rasa rasa rawatan laser kat Dr k ..KB Kelantan jalan kebun sultan free ajer...cuma bayar ubat Dier jer ,..

      Delete
    2. Saya buat rasa rasa rawatan laser kat Dr k ..KB Kelantan jalan kebun sultan free ajer...cuma bayar ubat Dier jer ,..

      Delete
  35. Dugaan betul kan jerawat nie, memang boleh let our confidence down. Apa pun cari penyelesaian terbaik sis. home remedy pun pastikan selamat tau!

    ReplyDelete
  36. Masih tak tau nak menggunakan skincare ape yang sesuai dgn kulit? Boleh contact sy di 013-7758419
    Free skin consultantion. Jom dapatkan kulit cantik dan sihat bersama saya 😊

    Nadhirah
    Beauty consultant

    ReplyDelete
  37. Hopefully da jumpa yang terbaik sis..

    ReplyDelete
  38. Kalau ader agy zai's beauty Dr tunku zaidar ..selesai dah masalah kulit ...tunku zaidar doktor Pakar bedah yg suka kecantikan TP x puashati dengan Produk di luar yang byk kandungan kimia Dan dia cipta Produk Dier sendiri berasaskan warisan diraja zaman dahulu Dan ditapaikan ikut kaedah penapaian .tanpa bahan kimia...now dah x de dah klinik Dier Kat Ampang Dan bangi

    ReplyDelete
  39. Betul betul..orang yang takde masalah jerawat teruk takkan faham perasaan kita ..huhu. Saya pun pernah alami fasa jerawat teruk ni,huhu. Alhamdulillah sekarang dah semakin pulih :)

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  41. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  42. I feel that...sumpah jeles dgn orang yg lahir2 kulit susah nk naik jerawat..naik pn skali sebulan..duit bnyk habes ke kosmetik.. Nk nangis rasa..feddup..tiap2 hari stress pasal muka..

    ReplyDelete
  43. Akak bt apa utk recover kan kulit muka dari merah2 kesan kayu manis tu?

    ReplyDelete
  44. Cuba guna daun lidah buaya @ daun aloe vera yg ada kt rumah tu. Ambil daunnya biarkan selama 1 jam utk keringkan getah dia yg berwarna kuning tu.pastu dh blh pakai,pkai selama 30minit @ pjai ms nk tdo.jgn plak ambik daun tu terus pkai,nti gatal muka tu disebabkan getahnya yg berwarna kuning tu...dlm 3hari pkai jerawat dh blh kecut.cubalah...sebab akak dh cuba.

    ReplyDelete